vrijdag 4 mei 2012

Dodenherdenking Lelystad



Vanavond ben ik rond zeven uur naar het Stadspark gegaan, om daar de jaarlijkse dodenherdenking bij te wonen. Ik was mooi op tijd, zodat ik een keurig plek vooraan kon innemen. Een kwartier later was de locatie al behoorlijk volgestroomd met belangstellenden.  Om half acht arriveerde de stille tocht die met burgemeester Horselenberg vanaf De Uiterton was vertrokken. De lucht was behoorlijk bewolkt, maar het bleef droog.
Rond half acht volgden de diverse toespraken, met 'Vrijheid geef je door' als thema, met de burgemeester die de rij opende. Ik hoorde wat fijnzinnige opmerkingen, die inspeelden op de actualiteit waarin sommigen ook de doden aan Duitse zijde wensen te herdenken.  Zo sprak ze nadrukkelijk van een Nationale Dodenherdenking. Daarna droeg stadsdichter Marcel van Kersbergen een gedicht voor. De voorzitter van ROC Flevoland memoreerde de vrijheid, die wij als heel gewoon beschouwen, maar dat eigenlijk niet is. Rabijn Stiefel deed het Jizkor gebed. Het is een gebed voor de slachtoffers van de Nazi-terreur. Sommige aanwezige kinderen konden een lach niet onderdrukken, toen de zangerige stem van de rabbijn door het Stadspark galmde. Het klonk inderdaad duidelijk anders dan de huidige hiphop en r&b. De twee minuten stilte werd voorafgegaan door een Taptoe uitgevoerd door een trompettiste van Harmonieorkest Lelystad. Na deze twee minuten stilte werden twee coupletten van het Wilhelmus gezongen.Daarna volgde de kranslegging door de burgemeester, wethouders en vele anderen. Na afloop sprak de burgemeester nog een paar kinderen naast mij. Ze was blij dat ook zij de herdenking bijwoonden.
De plechtigheid werd afgesloten met een kopje koffie in het restaurant van de Uiterton.
Van de herdenking heb ik een tweetal video's gemaakt. Ze staan ook op dit blog en op YouTube.