woensdag 23 mei 2012

Bij het KNIL -2-


Opa David Oudshoorn heeft zoals geschreven, ook onderscheidingen en vermeldingen verdiend. Ik heb een paar foto's van een paar van zijn certificaten gemaakt. Als ik zijn staat van dienst doorlees, dan is opa's loopbaan vergelijkbaar met die van mijn vader : veel van huis en in oorlogsellende. Ze zijn beiden ook sergeant geworden. Ik vraag me af in hoeverre mijn vader een goed voorbeeld  van vaderschap heeft meegekregen in zijn jeugd. Aan de andere kant weer veel respect voor mijn opa, die ook op jonge leeftijd van huis ging en zich bij het KNIL in militair opzicht goed heeft ontwikkeld. Zou opa zelf zijn biologische vader gekend hebben? En hoe was de dagelijkse situatie thuis, bij opoe Beth? Allemaal vragen waarvan we de antwoorden niet meer te horen zullen krijgen.