maandag 7 mei 2012

Stelling tegen het EK in Oekraïne

Philip Lahm, de verdediger van Bayern München, heeft zich als speler en aanvoerder van die Mannschaft (in Duitsland heeft men het over die Nationalelf) negatief uitgelaten over het EK in Oekraïne. Lahm zei in een interview : „Mijn opvattingen over mensenrechten, vrijheid van meningsuiting en persvrijheid vind ik op dit moment niet terug in Oekraïne”. Hij daagt Platini uit stelling te nemen tegen de situatie in Oekraïne, waar niet alleen de voormalig premier Joelia Timosjenko in gevangenschap mishandeld wordt.
Ik ben blij dat een belangrijke speler stelling durft te nemen tegen het EK in Oekraïne. Nu de rest nog. Het is vele malen beter dan de slaafse uitlatingen van KNVB directeur Van Oostveen. Zijn mentaliteit doet mij afvragen of hij nog iets met democratie en mensenrechten heeft. Of om in deze periode van Herdenking en bevrijding te blijven : zou Van Oostveen of familie van hem soms fris en vrolijk als bezoekers van van een concentratiekamp tegen de bezetter gevoetbald hebben, terwijl uitgemergelde gevangenen toekeken en een eindje verderop mishandeld en omgebracht werden? Sorry, maar een valide reden om te zwijgen en te doen alsof de eigen neus bloedt zoals de KNVB i.c. Van Oostveen dat doen, kan ik met mijn gezond niet bedenken.
Het gaat mij er niet om het EK te verbieden, maar wel om de mensonterende toestanden in Oekraïne en de huichelachtige houding van de voetbalsport daarover.