woensdag 9 mei 2012

De KNRM naar Lelystad


Vanavond heb ik de informatieavond van de KNMR bijgewoond. De avond werd gehouden in het gebouw van de brandweer hier in Lelystad. Er was sprake van een behoorlijke opkomst van belangstellenden. Omroep Flevoland was ook aanwezig. Men mocht ook opnames maken. De burgemeester was ook aanwezig. Na een welkomstwoord sprak ze de toehoorders toe en gaf uitleg over de wens van Lelystad om een KNMR station te hebben. Een groot deel van het Markermeer valt onder de gemeente Lelystad en dat deel vormt een witte plek op de reddingskaart. Er is geen station aanwezig van waaruit binnen de gestelde 30 minuten een reddingsboot de plek des onheils kan bereiken.  Daar komt nu dus verandering in. Het viel me op dat de burgemeester met de nodige kennis van zaken sprak. Ze maakte geen gebruik van een spiekbriefje, maar vertelde voor de vuist weg en bevlogen over de noodzaak van het reddingsstation. Mevrouw Horselenberg bleek namelijk lid te zijn geweest van een stuurgroep die zich bezighield met de veiligheid op het water. Ze zei ook nog dat je geen last moet hebben van zeeziekte om dit soort werk te gaan doen. Ze keek daarbij naar mij. Het zal ongetwijfeld toeval zijn. Al geef ik direct toe, dat ik later, bij het zien van de promotiefilm met de reddingsboten in die woeste golven, mijn maag al begon te voelen.
De volgende sprekers gaven in grote lijnen de plannen inclusief hulpmiddelen weer en het opleidingstraject. Het station wordt komend voorjaar in de Bataviahaven gevestigd in de nabijheid van het Bataviarestaurant. Daar zal een drijvend boothuis afgemeerd worden, waar de reddingsboot, een spiksplinternieuwe van de Nicolaas klasse die in aanbouw is, gestationeerd zal worden. Het behoorlijk pittige opleidingstraject duurt een jaar (normaal drie jaar) en zal veel van de vrijwilligers gaan vergen. Men hoopt in de maand juni de selectie van de kandidaten afgerond te hebben om in september te gaan starten met de opleidingen.