zaterdag 12 mei 2012

Vijftig vragen -1-


Grote zus Hanny met Wimmie, Rudie en Joppie
Een tijd geleden heb ik een boekwerkje gemaakt met antwoorden op vijftig vragen, omlijst met sfeerfoto's. De vragen waren afkomstig van een boekje dat ik van Mike kreeg. Nee, ik ga ze hier niet allemaal publiceren. Slechts een beperkt aantal. Hier is de eerste vraag :
"Hoe zag je huis en buurt eruit?"
© Het middelste dakkapelletje, Hanny's kamer
Antwoord : Het huis waar ik geboren ben staat in de Koningstraat in Leiderdorp. Daar, op nummer 65, woonden mijn oma en opa van pappa's kant. Mijn ouders zijn met mijn oudste zus Hanny na de oorlog uit Ned. Indië vertrokken en bij hen ingetrokken. Een paar jaar later lukte het mamma om een spiksplinternieuwe duplex woning te huren aan de Resedastraat. Daar in een bovenwoning woonden we op nummer 74a. Het was een leuke, gezellige buurt met veel kinderen van onze leeftijd. Zo waren daar de familie Staats, Verbeek (met o.a. Leentje, de huidige CdK van Flevoland), Jansen, Van Waardhuizen, Van Dalen, Roele, Hol en Van Ingen Schenau. Vanuit het raam van  de huiskamer keken we uit over het polderlandschap en de Gereformeerde kerk aan de Hoofdstraat. Aan het eind van de straat, aan de overzijde van de Hoofdstraat, stond de boerderij van de familie Braat. Eind jaren 50 werd de A4 aangelegd en werd de boerderij  afgebroken en daarmee verdween een stukje nostalgie uit mijn jeugd. We hebben daar van 1950 tot 1960 gewoond. Daarna vertrokken we voor drie jaar naar Curaçao.