zaterdag 2 juni 2012

De trekhaak opgeknapt

Als nieuw!

Bijna ontdaan van de oude verflaag en roest
Je kent het vast wel : als het regent en de dakgoot lekt, herinner je je weer dat je hem wilde repareren als het droog was. Soms herhaalt zo'n situatie zich een aantal keren, omdat je het telkens vergeet.
Heb ik ook last van gehad totdat ik die zaken begon te noteren. Zoals ik dat doe met de caravan en onze kampeeruitrusting tijdens onze vakanties. Zo komen we niet voor verrassingen te staan en/of in tijdnood vlak voor de volgende vakantie. Want dat spul zie je ook maar een paar keer per jaar. Tot de aantekeningen behoorde o.a. de trekhaak (met beugel voor de veiligheidskabel van de rem) en de voorziening om de fietsendrager te monteren. Beide zagen er niet uit (roestig) en ik prees me gelukkig, dat de haak demontabel is. Vanmorgen heb ik hem eraf gehaald en in de bankschroef gezet. Daarna heb ik de beugel voor de fietsendrager verwijderd, schoongemaakt, geschuurd en opnieuw gespoten. Eerst met een speciale antiroest primer en vervolgens met zwarte lak. De bouten heb ik met een staalborstel gereinigden en samen met de moeren goed in het vet gezet. Om te voorkomen dat de drager om de trekhaak draait, heb ik het onderste deel van de klembeugel op de haak gelast. Nou ja, gelast. Lassen doet Robert, die legt een mooi rupsje. Ik ben meer aan het bakken en vervolgens slijp ik de las mooi glad. Zo lijkt het net alsof Robert gelast heeft. Hahaha! Daarna heb ik de boel weer in elkaar gezet en op de auto gemonteerd. Laat de vakantie maar komen! Een dag eerder heb ik een aantal roestige bouten in het motorcompartiment vervangen door roestvrij stalen exemplaren. Ik baalde al een tijdje van de roestige Koreaanse zooi. Geen gezicht en tegen de tijd dat ze los moeten, is de kans groot dat het niet meer lukt. Maar nu dus wel.