vrijdag 29 juni 2012

Geen donker vizier nodig


Zodra de zon om de hoek komt, zet ik mijn zonnebril op. Ik krijg namelijk vrij snel hoofdpijn van het licht. Ook als de zon niet schijnt, kan een bepaald soort licht mij hoofdpijn bezorgen. Om die reden beschik ik over een gewoon en een donker getint vizier voor mijn (Seeley) helm.Voor mijn andere integraalhelmen (ik heb er ooit per ongeluk 4 gekocht...) ben ik lange tijd bezig geweest om een getint vizier te bemachtigen. Maar dat is niet gelukt. Daarna ben ik bezig geweest met een getint folie, dat bedoeld is voor op de ruiten van een auto. De kromming van het vizier was een obstakel. Die veroorzaakte allerlei rimpels in het folie. Ik had de moed al opgegeven, toen ik in de onderdelenbijbel van het Duitse bedrijf Louis een Sonnenblende ontdekte. Dat smalle kunststof schermpje, dat in diverse tinten verkrijgbaar is, moet je tussen de rand van de helm en de voering schuiven. Zo ontstaat een zonneschermpje vlak boven de ogen. Ik heb dat ding besteld (20 euro) en vandaag ontvangen. Natuurlijk las ik eerste de bijgeleverde beschrijving. Die was zonneklaar, al riep de waarschuwing dat montage geheel op eigen risico geschiedt, wat vraagtekens op. Ik heb met behulp van een (bot) mes (voor het smeren van de boterhammetjes) voorzichtig wat ruimte gemaakt tussen de voering en de helmrand. Dat lukte zonder al te veel gedoe. Daarna kon ik geheel volgens de beschrijving het zonneklepje er tussen schuiven. Op het klepje zit een tweetal stukjes stof, die voorkomen dat het terug glijdt uit de spleet. Toen ik de helm opzette en de zon opzocht, slaakte ik een kreet van opluchting : wat een ideale oplossing! Ook als ik mijn vizier open klap, heb ik een zonneschermpje. Het schermpje is ook eenvoudig weer te verwijderen. Bij het op- en afzetten van de helm veroorzaakt de Sonnenblende geen enkel probleem.