zaterdag 2 juni 2012

Een voormalige dienstmakker

Willem, Werkman en Fons S.
Wat denk je? Zie ik vandaag een reactie van een voormalig collega zandhaas, Fons! Hij woont nog steeds in Lichtenvoorde in de Achterhoek. Wij hebben dat plaatsje vorig jaar op de fiets bezocht en mijn geheugen is nog van dien aard, dat ik me toen Fons herinnerde. Dus heb ik daar even bij stilgestaan in mijn berichtje.
Fons was in het begin van mijn militaire diensttijd soms wat moeilijk te verstaan vanwege zijn dialect. Dat gold trouwens ook voor de Groningers, Friezen, Tukkers en Limburgers hoor. Maar alles went. Van die rare en toch ook wel leuke tijd ben ik een fotoboek aan het maken. Uiteraard met verhaaltjes erbij. Het was een bijzondere tijd, die in de maand juli 1969 begon. Het was een warme zomer en in plaats van op het strand lag dit slachtoffer van de Koude Oorlog in de hei van Anloo te tijgeren en te rennen. We zweetten allen peentjes, behalve de sergeant die ons afkneep. Volgens mij zat Fons wel in onze Charlie Compagnie, maar bij een ander peloton. Misschien hoor ik dat nog wel. Voor het fotoboek kwam ik deze oude foto tegen. Ik weet niet waarom ik niet in sporttenue ben en de anderen wel. Ik had wel de gympen aan. Volgens mij was ik toen al erg in de war. We zaten nog volop in de oliebollentijd en staan op het sportveld bij de kazerne in Zuidlaren. Soldaat Werkman woonde in Scherpenzeel en was volgens mij schilder van beroep. Nu ik die foto zo zie, was ik eigenlijk toch niet zo'n klein manneke.