zondag 3 juni 2012

Het gratis hondje

Toch ook maar een Fiat gekocht (1974)
Begin jaren 70 had mijn grote broer Joop een Fiat 850 gekocht. Of gevonden, dat zou ook nog kunnen gezien de staat van dat roestbakkie. Hij was wit met veel roestbruin. Ik ken vooral de achterkant van dat autootje erg goed. Daar heb ik honderden meters tegenaan zitten hijgen, als ie weer niet wilde starten. Joop zat natuurlijk lekker achter het stuur. We werkten samen bij De Jong's machinefabriek in Zoeterwoude Rijndijk / Hazerswoude. Hoewel, ik werkte daar, wat Joop daar deed heb ik nooit begrepen. Maar hij kreeg wel altijd zijn loon. Ondanks dat was er soms een financieel tekort. Maar Joop wist altijd wel aan geld te komen. Zo had hij een keer stiekem het glas jenever van opa met water gevuld. Toen opa het glaasje achterover sloeg, ontplofte ie bijna. Ik had opa nog nooit zo boos gezien. Geen gevoel voor humor, dus. We vlogen naar buiten. Later wilde Joop het weer goedmaken door opa en tante Griet te beloven dat ie hen een hondje zou leveren. De oude hond, Smaus of Snous of Smous, was immers dood gegaan. Op de
Pukkie in de mand
Hoge Rijndijk wilde men van een hondje af. Belangstellenden konden hem gratis komen afhalen. Wij ernaar toe in het Fiatje van Joop. Op de terugweg zat ik achterin met een bibberend hondje op mijn schoot. Gelukkig hield ie het droog tot in de Koningstraat in Leiderdorp. Onderweg had Joop mij al geïnstrueerd, dat ik hem het woord moest laten doen. Daar aangekomen presenteerden we het beestje, dat Pukkie heette, aan de beide oudjes. Die waren dolblij. Joop deelde hen in de feestvreugde mede, dat het beestje 10 gulden kostte. Opa greep zijn portemonnee uit zijn kontzak en gaf zonder morren tien gulden aan mijn broer. Joop knipoogde naar mij toen hij het geld in ontvangst nam en samen verlieten wij opgelucht nummer 65.
Van het geld tankte Joop benzine en samen reden we toen met veel lol naar Katwijk aan Zee!