vrijdag 15 juni 2012

Begrijpend lezen

Als kleine scholier leerde ik begrijpend lezen. Zelf had ik daar geen enkele moeite mee, maar sommige klasgenoten wel. Ik moest een stukje lezen en vervolgens de inhoud van het stukje navertellen. Er werden ook vragen over gesteld. Niet alleen kinderen, ook sommige volwassenen hebben moeite met begrijpend lezen. Ze worstelen met elk woord en zien geen zinsverband en/of onderlinge samenhang. Er zijn erbij die na het tien keer lezen van een verhaaltje, nog steeds niet begrijpen waar het over gaat. Zo schreef ik al een paar keer, dat ik weliswaar veel opleiding genoten heb, maar dat ik toch het meeste van mijn fouten heb geleerd. En wat denk je? Zijn er toch mensen die naar aanleiding van mijn berichtjes vinden, dat ik nooit een fout maak! Als ik zoiets hoor of lees, dan denk ik gelijk : Hé, die kan niet begrijpend lezen.
Later werd het begrijpend lezen wat lastiger. Met name tijdens het lezen van bijvoorbeeld boeken van Kafka. Ook in gesprekken is het zaak goed te luisteren en ter verhoging van het genot dubbelzinnige opmerkingen te plaatsen. Ook die worden door niet iedereen begrepen. Zoals laatst gebeurde na de benoeming van een nieuwe penningmeester. De vorige was er met de kas vandoor gegaan. Van de aanwezige bestuursleden stak iemand een paraplu op, keek naar buiten en zei plechtig : "Ik vertrouw het weer niet". Waarop meneer naast hem zei : "Er zit een dak op dit gebouw hoor."