vrijdag 15 juni 2012

Fans en Rik de Saedeleer

voetbal is emotie
In Biddinghuizen is een aantal auto's met Duits kenteken in brand gestoken. Van andere zijn de banden lek geprikt. En dat alles na de geheel terecht verloren wedstrijd van Oranje tegen die Mannschaft. Het fanatisme neemt bij sommigen ernstige gevolgen aan. Hoe zouden ze reageren als ze zelf een spelletje zouden verliezen? Eng hoor, dat soort volk. Er was een tijd dat ik met mijn broers en mijn zwager van tijd tot tijd wedstrijden bezochten van zowel Feijenoord als Ajax. Maar in de jaren 80 kwam daar een eind aan. Toen begonnen de knokpartijen op stations en in en rond de stadions van zogenaamde fans. Jammer, want het was best leuk om samen naar wedstrijden te gaan kijken. Ik heb dan weliswaar een voorkeur voor een bepaald speltype, maar voetbal is voetbal voor mij. Een minder aantrekkelijke wedstrijd zal ik niet snel tot het eindsignaal blijven volgen. Een wedstrijd met twee aanvallende teams vind ik altijd leuk om te zien.
Tijdens de wedstrijd tegen Duitsland leek het spel van Nederland weer op Mens erger je niet. Als extra kreeg ik ook nog het gezwam van commentator Theo Reitsma te horen. Die man voelt steeds minder de wedstrijden en de spelsituaties aan. En dan het oeverloos gezwets van Theo, die ooit een goed atletiek verslaggever was. Afgrijslijk. Nee, dan maar Rick de Saedeleer. Die durfde tenminste voor zijn mening uit te komen. Rik had zeker weten diverse keren geroepen : "Schoonzoon lief (Van Bommel) hoeft weer weinig te doen!" of "We spelen de andere kant op, Van der Wiel!" en "Bert, doe eens wat! Het gaat zo toch niet goed?" en aan het eind van de wedstrijd zou Rik gezegd hebben : "Zo, de zakkenvullers zijn weer blij dat het afgelopen is". Ik had de wedstrijd daarom graag via de BRT willen volgen, maar helaas is Rik niet meer.