zondag 10 juni 2012
APK mierenneukers
Er zijn garages waar men in mijn beleving nogal kinderachtig omgaat met de APK keuring. Anderen noemen het zakelijk correct. Een voorbeeld : tijdens de keuring blijkt een lampje kapot te zijn. De auto wordt niet afgemeld. Er ligt wel een reservelampje in de auto, maar dat wordt niet ingezet ter vervanging van het stukke. 'Daar beginnen we niet aan', aldus de starre garagehouder. Onlangs werd de auto van een collega van mij voor de APK ook niet afgemeld bij de RDW. De remleidingen zouden roestig zijn. Het spul laten vervangen zou hem 382 euro gaan kosten, was de mededeling van de garage. De remleidingen waren een jaar eerder al vernieuwd. Er bleek een zeer lichte vorm van roest op de metalen delen te zitten. Die kon hij zelfs met een doek eenvoudig weg poetsen. Oké, het is crisis maar toch. En zo zijn er meer van die lullige dingetjes die op haast ambtelijke wijze leiden tot 'niet goedgekeurd voor de APK'. Gelukkig heb ik een garage, die dit soort futiliteiten klantgericht oppakt. Ik word desnoods even gebeld met de probleempjes en gevraagd groen licht te geven voor herstel tegen een x bedrag. Zelfs het doosje met reserve lampjes wordt eventueel keurig aangevuld. Maar meestal ben ik ze en slag voor. Voordat de auto voor de APK keuring gaat, controleer ik namelijk zelf een groot aantal punten. Met het oude apk formulier in de hand loop ik de auto na. Een lampje of ruitenwisserblad is bij Halfords of een bouwmarkt vele malen goedkoper dan bij de garage. Dat geldt ook voor banden bij bijv. KwikFit of V.d. Feer. We rijden nog geen 8.000 km/jaar dus ik koop geen dure banden. Ze zijn eerder uitgedroogd dan versleten. Zonde van het geld. Voor de oude Nevada ging ik voor onderdelen naar het autodemontagebedrijf van v.d. Feer. Leuk personeel en lekker goedkoop spul. En niet te vergeten : lekker neuzen tussen al die sloopwagens.