zondag 24 november 2013

Zondag : Bami goreng

Het is nu stil in huis. De kids zijn gaan werken. Ja, op zondag. Een gevolg van de afnemende belangstelling voor het geloof, de beperkte vrije tijd (het zijn studenten) en de 24 uurseconomie. Als het zo stil is vind ik het heerlijk om iets voor mezelf te gaan doen. Maar dit keer is het nadrukkelijk voor anderen. Ik ga lekker koken. Op de zaterdag doen we meestal gemakkelijk. Dat is dan soep met brood, of shoarma. Zondags gaan we vaak op de Indische toer. Dan is het bami goreng of nasi goreng of een kleine rijsttafel. Schrijvend over rijsttafel : ik zag laatst een stukje op de website van de NOS. Het betrof het walgelijke gedrag van Gordon toen een kandidaat van Holland 's got talent met een Aziatische uiterlijk op het podium stond. Gordons opmerkingen vormen een typisch voorbeeld van iemand die zich nauwelijks verdiept in een andere cultuur. Ik vind Gordon toch al een weinig leuk mens, maar het andere jurylid, Chantal Janzen, liet zich ook flink in de kaart kijken. Dat stukje op de site van de NOS ging dus hierover en was voorzien van een foto van een portie nasi rames! Daarmee geeft de schrijver van dit artikel net als Gordon aan hoe serieus de belangstelling is voor andere culturen is.
Terug naar vandaag. Het wordt dit keer bami goreng. Als bijgerecht maak ik babi ketjap van spareribs (lekker kluiven!) en viskoekjes van (gestoomde) makreel. Het geheel wordt geserveerd met wat zuur van komkommer. En niet te vergeten de sambal en.... kroepoek. Ik weet nog niet of ik de gewone mie of de fijnere ga gebruiken. Het kan ook zijn dat ik spaghetti gebruik! Nee, geen macaroni. Hahaha! Hoewel....