maandag 4 november 2013

Naar Mali

Lichting 69-4 is niet meer
Om de een of andere reden wil het ministerie van Defensie  het percentage militairen dat jaarlijks mag omkomen in stand houden. Soms vraag ik me af of het niet weer gewoon Ministerie van Oorlog worden. Hoe dan ook, we naar Mali. Wel wat vreemd zo'n bericht als je naar de discussie om Zwarte Piet luistert. Ik bedoel, aan de ene kant neemt men een groep overdreven in bescherming en in Mali gaat men op zo'n groep schieten.
De missie is een zoveelste gelegaliseerde interventie. Om mij onduidelijke redenen wil ons land maar telkens in oorlogssituaties geraken. Misschien lopen we te veel achter de Amerikanen aan.  Ik hoop niet dat we net als die Amerikanen gevangenen gaan martelen of misbruiken voor allerlei medische proeven. Heeft ons land daartegen wel eens geprotesteerd? We sturen straks een kleine 400 man naar dat land op het Afrikaans continent. Daarvan mag volgens de statistieken van Defensie zo'n 4% sneuvelen. Dus 16 doden is akkoord. Vanaf de zeventiende mogen we weer ach en wee gaan roepen. Overigens zal dat percentage lastig gehaald worden, omdat zo'n 30% van de beroepsmilitairen pertinent niet wil omkomen. Dat wordt extra opletten dus en eerst schieten en dan pas vragen stellen.