vrijdag 8 november 2013

Help, ik krijg pensioen!

'Even' mijn pensioen regelen...
De afgelopen weken heb ik post ontvangen met vragenlijsten : Wat ik met mijn gespaarde pensioenvoorzieningen wil gaan doen. Wat denk je? Laten uitbetalen natuurlijk! Nu is het zo, dat ik dat niet zonder meer kan laten doen. Daarover moet door de betreffende verzekeringsmaatschappij eerst een advies worden uitgebracht. En voor dat advies moet ik natuurlijk betalen. Het nare is dat ik het geld niet bij een bank kan onderbrengen. Dat zou flink wat pensioengeld schelen. Maar die keus heb ik helaas niet. Vreemd, het is toch zeker mijn geld? Mijn pensioen moet dus uitbetaald gaan worden. Maar voor dat het zover is, moet ik eerst een administratiekantoor hier in huis gaan inrichten om vervolgens met al die formulieren en bijbehorende info aan de slag te kunnen gaan. Wat een gedoe! Ik heb in principe een half jaar de tijd. Maar mijn huidige uitkeringsinstantie niet. Dus ik moet direct aan de slag. Het liefst stop ik alles in één pot, maar dat gaat niet. De opgebouwde bedragen vallen namelijk niet allemaal onder één regime.  De een valt onder de Pensioenwet, de andere onder lijfrente. Het schiet allemaal niet zo op. De aanvraag van mijn AOW is nog het eenvoudigst. Stom hè? Ik ga ook nog uitzoeken of ik niet alles, AOW en pensioen(en), via de SVB kan laten uitkeren. Dat zou mij in de toekomst een rompslomp aan belastingtoestanden schelen.