Al vaker verbaasde ik me over bepaalde reclame-uitingen. Zo zag ik een afbeelding van een bepaald merk buitenband, die me ook verbaasde. Het bandenmannetje smijt zomaar een band naar een voorbij razende motorrijder. Wat de gedachte hierachter is, weet ik niet.
Van een organisatie die zich met veilig verkeer bezighoudt, verwacht ik ook wat meer intelligentie. De laatste tijd zie ik spotjes die bedoeld zijn om het gebruik van smartphones enz. achter het stuur tegen te gaan. Dat is veel veiliger. Tot zover ga ik akkoord. Maar het spotje waarin een bestuurder door toedoen van een smartphone in de berm belandt, verbaasde mij weer. Met name zoals de bestuurder reageerde toen hij met beide wielen in de berm terechtkwam. Ik weet zeker dat hij met zo'n stuurcorrectie subiet naar de andere kant van de weg schiet om daar weer van de weg te raken. Het spotje doet nu vermoeden, dat je met zo'n abrupte stuurbeweging weer alles onder controle hebt en je weg verder kan vervolgen. Maar volgens mij is dat niet zo. Nee, de auto had volgens mij over de weg moeten schieten en daar er weer vanaf raken. En anders had de bestuurder beheerst (gas los) en geleidelijk de weg weer op moeten sturen. Dan gaat het meestal wel goed.