maandag 4 november 2013

Drones

Oude Russische drone
In het lokaal nieuws las ik dat men regels wil opstellen voor het gebruik van drones, onbemande vliegtuigjes met een bepaalde lading aan boord. In dit geval een observatiecamera. Ze worden tegenwoordig ingezet door de politie te bestrijding van de misdaad. In Almere maakt men gebruik van zo'n drone. Amerika gebruikt ze voor verkenningen en precisie aanvallen. De drones beschikken dan over een springlading. Van Israël is ook bekend dat ze drones gebruikt. Daarmee worden Palestijnse verzetsstrijders geëxecuteerd. Een vreemd fenomeen als je bedenkt dat zo'n aanval op elk willekeurig moment kan plaatsvinden : "Hé pappa, een vliegtuigje!" Kaboem!! Weg pappa.
Ik weet niet of Justitie een dergelijk gebruik tegen de zware misdaad ook overweegt.
In het grote Amerika heeft een stad een aparte vergunning ontwikkeld, die het mogelijk maakt voor de ingezetenen om drones uit de lucht te schieten. Alsof je je ontdoet van een lastige wesp (drone = mannetjes wesp), al is die manier eigenlijk faliekant onnodig. Ergens kan ik het me wel voorstellen, zo'n vergunning. Ik bedoel ook gewone burgers kunnen drones kopen en gebruiken. Dus wie zegt me dat de drone boven mijn tuin van de politie is en niet van een nieuwsgierige burger? Die politielogo's kan immers iedereen namaken.Soms denk ik weleens aan het bezit van zo'n drone. Bijvoorbeeld wanneer ik in bepaalde bijzondere situaties een opname vanuit de lucht zou willen maken. Maar eerst vooraf flink oefenen :