zondag 3 november 2013

Ritsen bij de kassa

Bij menige kassa verbaas ik me over de creativiteit van sommige klanten, om te kunnen afrekenen met de rij wachtenden voor hen.
Er zijn er, die het gewoon vinden dat ze voor mogen dringen, omdat ze maar een of twee producten hebben om af te rekenen. Sommige hebben het bedrag gepast in de hand en dus mogen ze als eerste, vinden ze. Ze vragen niets, maar lopen gewoon de rij voorbij en gaan vooraan staan.
Anderen zien opeens een kennis staan die vooraan staat. Onder het mom van even een praatje maken, sluiten ze achter quasi onopvallend hun kennis aan. Zo'n kennis trekt dan vaak een gezicht van : Ken ik u ergens van?
Nog niet zo lang geleden verscheen een nieuw fenomeen in de rijen voor kassa's. Zodra een wachtende in de rij bewust of onbewust wat ruimte openlaat, neemt een klant die aan komt wandelen en die eigenlijk achteraan moet aansluiten die ruimte in! Als daar iets van gezegd wordt, reageert de voordringer met : "Ik ben aan het ritsen hoor!"
Maar het ergste vind ik toch dat er nog steeds baliemedewerkers zijn, die dat soort klanten toch helpen in plaats hen aan te spreken op hun onfatsoenlijk gedrag en af te sluiten met : "Sluit u maar even netjes aan het eind van de rij aan. Dank u."