dinsdag 5 november 2013

Nieuwe tandwielen Noordersluis


Panamawielen links
De Noordersluis wordt van nieuwe tandwielen en motoren voorzien. Op de sluis staat een enorme kraan om de klus te klaren. Er zijn verkeersregelaars aanwezig om het verkeer veilig over de sluis te leiden. De beide oude knarren doen hun best, maar niet iedereen is van hun aanwijzingen gediend. Zo geeft een automobilist extra gas, ondanks dat de verkeersregelaar met handgebaren aangeeft vaart te minderen.
Als ik wat foto's wil maken, krijg ik te horen dat ik op afstand moet blijven. "U heeft geen helm op en dat is gevaarlijk", aldus meneer. Maar recht onder de kraan zie ik diverse mensen zonder helm staan. Ook passerende wandelaars en fietsers die vlak onder de kraan de sluis mogen oversteken schijnen immuun te zijn voor vallend staal. Overigens vraag ik me af of een helmpje iets uitmaakt als je een elektromotor van de sluis op je hoofd valt. Ik ben maar op gepaste afstand gebleven. De sluis is in verband met de werkzaamheden gesloten voor de scheepvaart. Later bleek dat het met name om de grote, halve tandwielen gaat, de zogenaamde Panamawielen.