zondag 10 november 2013

Klaar voor de winterslaap

De winterslaap van de CBX valt eigenlijk wel mee hoor. Als het even kan rij ik ook van tijd tot tijd in de wintermaanden. Als er maar geen pekel op de weg ligt. Dat spul vreet aan mijn blok. Vooral de aluminium delen zijn erg gevoelig voor dat bijtende spul.
Vanwege die ritjes ververs ik ook niet de olie. Nergens voor nodig. Ik gooi wel een additief in de tank en maak daarna een flinke rit. Dat spul helpt wel om de benzine in goede conditie te houden. Ik hoef in principe geen carburateurs af te tappen als ik na lange tijd weer ga rijden. De accu hangt ook niet aan een druppelaar om hem in goede conditie te houden. Soms, als er sneeuw ligt en ik weet dat er langere tijd niet gereden gaat worden, maak ik hem los en sluit ik de druppelaar aan. De CBX krijgt wel een goede smeer-, was- en poetsbeurt voordat hij zijn pyjama aan krijgt. Om die reden heb ik na de zomer de onderkuip niet gemonteerd. Zo links en rechts hoor ik dat het een strenge winter wordt. Niets mis mee. Dat is altijd beter dan het kwakkelen. Ook voor het weer geldt wat mij betreft : als je iets doet, doe het dan in één keer goed.