donderdag 22 augustus 2013

Structuur versus chaos

Geregeld doen zich verkeersongelukken voor waarbij motorfietsen zijn betrokken. In Roemenië zag ik dat bijna dagelijks in het nieuws. Daar wordt al op zich veel 'onzuiverder' gereden en zijn de wegen kwalitatief niet zo best als hier. En wie dan op een motor ook nog eens flink gas geeft, in t-shirt en korte broek, beloopt de kans op enig fysiek ongemak.
Onlangs las ik over een toerist die ergens in Azië, Vietnam of Thailand, een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt. Hij reed op een scooter een voetganger dood. Triest, maar ook oliedom. Het zoveelste geval waarbij een toerist is betrokken. Er wordt zo vaak gewaarschuwd om in dat soort landen niet op een bromfiets, scooter of motor te gaan zitten. Zelfs op de fiets is het gevaarlijk. Het verkeer is daar chaotisch en met je Westerse verkeersopvoeding ben je daar voor jezelf en voor anderen een groot gevaar.
Er zijn ook mensen die plotsklaps besluiten op zo'n ding te gaan rijden. Bij voorbeeld tijdens een vakantie op Cyprus of in Griekenland.Ook daar gebeuren veel ongelukken, al hoor je er weinig over.
In de Roemeense stad Arad werd ik erop geattendeerd dat daar fietsen levensgevaarlijk is. In eerste instantie was me het niet  opgevallen, maar daar rijden fietsers op de stoep louter uit lijfsbehoud. Buiten de steden zag ik sporadisch fietsers op de weg. Ze werden van alle kanten voorbij geraasd door auto's, die duidelijk 'oprotten!' uitstraalden. Ook al reed de fietser  zo goed als in de berm.