zondag 25 augustus 2013

Net als in de jaren 50

Bijna net als in de jaren 50
In mijn geboorte dorp ben ik weer eens gaan kijken naar de aanpassingen van de snelweg A4 ter hoogte van de Rijn. Toen ik door de Hoofdstraat fietste, zag ik een mij vertrouwd beeld dat uit de jaren 50 dateert : de Gereformeerde kerk in volle glorie. Ruim 50 jaar lang werd de kerk vanaf die plek grotendeels uit zicht gehouden door een viaduct. Maar dat is inmiddels gesloopt.
Op de andere oever ligt een enorme bak klaar om afgezonken te worden in de Rijn. Zo wordt de tweede tunnelbuis aangelegd. De voetgangers-/fietsersbrug is klaar en is in gebruik. Over die brug ben ik naar de overkant, de Hoge Rijndijk, gelopen. Die weg was tussen Zoeterwoude Rijndijk en Leiden afgesloten vanwege de werkzaamheden.
Zouden ze straks aan de Leiderdorpse kant weer een stukje Resedastraat gaan opbouwen? Of komen daar net als verderop allemaal lelijke kantoorgebouwen? Dat laatste liever niet, maak er dan maar een stuk groen van. Dan lijkt het bijna net als in de jaren 50.