zaterdag 17 augustus 2013

Een scheepswrak in Flevoland


Een van de vele, want Flevoland is het grootste scheepskerkhof van de wereld. Vandaag mochten geïnteresseerden een kijkje komen nemen naar een deels opgegraven scheepswrak. Elk jaar wordt een wrak opgegraven. Ik moest aan de Hanzeweg zijn. Dat is de verbindingsweg tussen Dronten en Kampen. Langs de weg zag ik een spandoek hangen, waarop het woord 'scheepswrak' mij direct opviel. Ik had over de mogelijkheid voor een bezoek gelezen, maar was dat eerlijk gezegd al weer vergeten. Gelukkig hing dat doek daar toen ik van een tripje terugkeerde.
Nadat ik de auto had geparkeerd op het erf, moest ik een flink stuk wandelen richting het wrak. Maar de wandeling was tussen bieten en graanakkers en dat was toch ook wel weer leuk.
Ik arriveerde (in de namiddag) bij een stuk afgegraven grond, waar iemand met een sproeier de boel nat hield. Er waren wat kraampjes met voorwerpen en informatie.
Het scheepswrak betreft een vrachtschip van plusminus 16 meter lang en 4,5 meter breed uit de 18e eeuw. Het vervoerde een lading leisteen. Het type is niet bekend. In 1985 werd in het achterschip aardewerkscherven, complete kruiken. Men vond ook bakenloodjes. Dat zijn loodjes die als bewijs dienden dat de schipper betaald had voor het onderhoud van bakens en vuren. Het jongste loodje dateert uit 1795!
De voorwerpen geven meer inzicht in de tijdsperiode en het verblijf aan boord.