zondag 29 september 2013

Wat een boerenpummel

Gisteravond rond half negen kwam ik op de Runderweg achter een tweetal trekkers te rijden. De achterste, voor mij dus, was behoorlijk slecht zichtbaar. De twee speciale markeringsborden links en rechts aan de achterkant vielen in mijn koplampen nog wel op. Maar de verlichting leek nergens naar : Links een miezerig lampje en rechts niets. De trekker voerde ook geen oranje zwaailicht zoals zijn voorligger. De aanhanger betrof een landbouwmachine die breder was dan de rijbaan. Toen ik het gevaarte behoedzaam passeerde, kreeg ik halverwege de manoeuvre een felle schijnwerper in mijn gezicht. Die was bevestigd op de trekker en scheen schuin naar achteren. "Wat een boerenpummel!", mopperde ik. Aan de voorzijde ook een paar vreemd afgestelde(?) lampen, die alles behalve de weg beschenen.
Kijk, die boeren hebben natuurlijk ook hun werkzaamheden en mogen van mij ook de weg gebruiken. Ook al rijden ze soms tergend langzaam. Maar dat is dan maar zo. Maar al die overige gevaarlijke ongein, daar zit ik niet op te wachten. Opvallend zijn het vaak van die jonge pikkies, die zo rondrijden. Dat moeten ze gaan verbieden. Zo'n trekkerrijbewijs stelt niets voor vergeleken met een gewoon rijbewijs. Dus ook op de trekker alleen met een gewoon rijbewijs en vooral de voertuigen goed onderhouden. Over de modderwegen zwijg ik maar.