maandag 2 september 2013

In Harderwijk


Zaterdag heb ik ervoor gekozen naar Harderwijk te gaan. Daar kwam ik met een stevige bries terecht in het zeer levendige vissersstadje. Wat heet : het was gewoonweg heel erg druk. Veel straten en wegen waren afgesloten en veel auto's waren op zoek naar een legaal parkeerplekje. Daar had ik met de motor geen last van. Ik kon tot vlakbij de haven parkeren. Op nog geen 15 meter afstand  zag ik de kraampjes. Heel druk dus, maar toch ook wel gezellig. In de haven lag een groot aantal oude botters en overal klonk typisch Hollandse muziek. Het nadeel van de motor als vervoersmiddel met mooi weer is telkens weer dat pak. Dat moet ik toch maar weer meesjouwen. Ik heb soms de rugzak mee, maar dan blijft het een gedoe. Ik heb een keer mijn uitrusting in een kluisje gepropt op een station. Dat beviel eigenlijk het beste. Lekker op het toilet even omgekleed en hoppa aan de wandel! Oke, ik zou er een uitklapbare mini caravan achter kunnen hangen. Maar dat wordt nog meer gesjouw en gesleep.
Zoals eerder gezegd vierde men in Harderwijk de Visserijdagen. Normaal is het rond deze tijd al druk in dat stadje, maar op zo'n dag helemaal. De middenstand boert er wel bij. Ook in het Dolfinarium was het druk. Ik ben niet gaan kijken (geen hengel mee), maar ben door het stadje gewandeld. Daar was het rustiger dan aan de boulevard en rond de haven, waar vooral de geur van gerookte paling mij deed watertanden. Van de prijs kreeg ik bijna kippenvel. De vis wordt duur betaald.