donderdag 26 september 2013

De Bonuskaart ligt op straat

De gegevens van de Bonuskaart van supermarkt AH liggen op straat, zo schrijven diverse media. Ik moest er wat om glimlachen, want dat is al jaren zo. Bezint eer gij begint!
En al zouden die kaartgegevens wel goed beveiligd zijn, toch ligt veel van dat soort (koopgedrag) info gewoon op straat. Ik ken mensen die hun kassabonnen geregeld op straat gooien. Met gevolg dat iedereen kan lezen wat er gekocht is, wanneer, waar en hoe betaald is. Zo kan ik ook zien dat op vaste dagen bepaalde mensen naar 'hun' supermarkt gaan. En wat ze daar kopen. De kassabon vertelt ook iets over hun eetgewoonten. Nu is het niet zo dat ik geregeld op zoek ben naar kassabonnen. Ze worden mij, als vrijwillige zwerfvuilopruimer, dagelijks ter inzage aangeboden door steevast dezelfde mensen. Daar heb ik hun bonuskaart niet eens voor nodig.