vrijdag 20 september 2013

Wanneer heb je genoeg?

In de discussie over de torenhoge bonussen komt te vaak het argument naar voren, dat we anders geen topbestuurders meer in dit land zullen houden. Op mijn beurt vraag ik me af, in hoeverre wij in dit land zitten te wachten op topbestuurders die nooit genoeg geld hebben. Zelfs na een wanprestatie krijgen ze bonussen. Ze zetten werknemers op de nullijn, terwijl ze zichzelf verrijken. Is het hebben van een beschamend hoog inkomen niet genoeg? Is 2 miljoen op je rekening nog steeds te weinig? Is hier nog wel sprake van een topbestuurder of iemand die verslaafd is aan geld en desnoods over lijken gaat? En zitten we op dit soort mensen te wachten?
Me dunkt dat er genoeg mensen zijn die met dezelfde kwaliteiten maar met een andere instelling en dus voor minder geld dit werk zouden willen doen. Maar ik ben bang dat men aan de kwaliteiten van een 'goedkope' bestuurder zal twijfelen. Een bestuurder moet immers miljoenen graaien. Wordt het niet eens tijd om van verdienend naar dienend leiderschap over te stappen. Dat is maar een paar letters minder.