Ingezonden stukje n.a.v. onweerfoto's :
Op
een avond reden mijn vrouw en ik op een donkere, onverlichte 80 km weg
waarvan bekend is dat er vaak snelheidscontrole's worden uitgevoerd. Om
die reden rijd ik op die weg altijd met de cruisecontrol aan; ingesteld
op net beneden de 80 km. Op die bewuste avond moest ik heel even remmen
voor een auto die voor mij reed en afsloeg en daarna gaf ik weer gas om
weer op snelheid te komen maar daardoor had ik de cruisecontrol nog
niet opnieuw kunnen instellen.
Nog geen vijftig meter verderop was er
vlak vóór onze auto opeens een enorme lichtflits en ik verwachtte de
typisch, knetterende donder na een blikseminslag heel dichtbij maar die
bleef gelukkig uit. Ondanks een behoorlijke schrik hield ik de auto toch
veilig op de weg en realiseerde mij dat hier sprake was geweest van een
snelheidscontrole waarbij aan de voorzijde van de auto werd geflitst!
Flitsen aan de voorzijde is toch zeer ongebruikelijk en naar mijn idee
ook niet zonder gevaar en daarom diende ik een klacht in bij de
politie. Van de 'fotografen' kreeg ik even later een boete van € 14,--
!!! voor het onbewust, ongevaarlijk overschrijden van de maximum
snelheid terwijl dezen mensen m.i. dom- en doelbewust, levensgevaarlijk
bezig waren. Na een tijdje kreeg ik van het Bureau Verkeershandhaving
Openbaar Ministerie (BVOM) (sinds januari 2010 Landelijk Parket Team
Verkeer) een lijvig verslag toegezonden van een rechtszaak, aangespannen
door iemand met eenzelfde 'flitservaring' als ik, en daarin stond dat
flitsen ‘van voren’ niet gevaarlijk was gebleken! En wát nou, als ik van
schrik van de weg was geraakt, en wij beiden verongelukt waren?! Hadden
ze dan voor de rechter óók hun standpunt kunnen 'handhaven' of zouden
ze worden veroordeeld? In dat geval zou het flitsen bij avond, aan de
voorzijde van een auto, waarschijnlijk bliksemsnel worden afgeschaft.
Wordt vervolgd; met “Unisex?" na donderbui”.
Fan-tilator