vrijdag 13 september 2013

Bliksems! (te) snel?

Ingezonden stukje n.a.v. onweerfoto's :

Op een avond reden mijn vrouw en ik op een donkere, onverlichte 80 km weg waarvan bekend is dat er vaak snelheidscontrole's worden uitgevoerd. Om die reden rijd ik op die weg altijd met de cruisecontrol aan; ingesteld op net beneden de 80 km. Op die bewuste avond moest ik heel even remmen voor een auto die voor mij reed en afsloeg en daarna gaf ik weer gas om weer op snelheid te komen maar daardoor had ik de cruisecontrol nog niet opnieuw kunnen instellen.
Nog geen vijftig meter verderop was er vlak vóór onze auto opeens een enorme lichtflits en ik verwachtte de typisch, knetterende donder na een blikseminslag heel dichtbij maar die bleef gelukkig uit. Ondanks een behoorlijke schrik hield ik de auto toch veilig op de weg en realiseerde mij dat hier sprake was geweest van een snelheidscontrole waarbij aan de voorzijde van de auto werd geflitst! Flitsen aan de voorzijde is toch zeer ongebruikelijk en naar mijn idee ook niet zonder gevaar en daarom diende ik een klacht in bij de politie. Van de 'fotografen' kreeg ik even later een boete van € 14,-- !!! voor het onbewust, ongevaarlijk overschrijden van de maximum snelheid terwijl dezen mensen m.i. dom- en doelbewust, levensgevaarlijk bezig waren. Na een tijdje kreeg ik van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) (sinds januari 2010 Landelijk Parket Team Verkeer) een lijvig verslag toegezonden van een rechtszaak, aangespannen door iemand met eenzelfde 'flitservaring' als ik, en daarin stond dat flitsen ‘van voren’ niet gevaarlijk was gebleken! En wát nou, als ik van schrik van de weg was geraakt, en wij beiden verongelukt waren?! Hadden ze dan voor de rechter óók hun standpunt kunnen 'handhaven' of zouden ze worden veroordeeld? In dat geval zou het flitsen bij avond, aan de voorzijde van een auto, waarschijnlijk bliksemsnel worden afgeschaft.

Wordt vervolgd; met “Unisex?" na donderbui”.

Fan-tilator