dinsdag 11 september 2012

Op een oude fiets


Een iets ingewikkelder fiets
Gedurende de afgelopen drie maanden heb ik in de fietsenbranche veel geleerd. Het komt erop neer dat ik mijn reeds aanwezige technische kennis, die ik voornamelijk middels oude fietsen vergaard heb, verruimd en op veel punten verbeterd heb. Wat dat laatste betreft : als autodidactisch amateur heb ik bepaalde zaken jaren lang verkeerd gedaan. Het leuke is dat ik eerder in mijn loopbaan ook bezig geweest ben met de tweewielerbranche, maar dan op administratief, strategisch en beleidsmatig niveau. Samen met een collega beheerden we een softwarepakket voor de 2wielerwereld. Het systeem kende ook functies om met behulp van variabelen voorspellingen te doen. We werkten nauw samen met de BOVAG en gaven presentaties. Ik hield me ook bezig met advies op het gebied van (service)management, beleid en strategie. Goede, efficiënte service, daar schort het bij veel bedrijven nog aan.
Er is sindsdien veel veranderd. De bekende winkel heeft plaats gemaakt voor een webwinkel. Of wel de etalageruit en de balie zijn veranderd in een scherm en een bureau of gewoon je schoot als je een laptop gebruikt. Maar de meesten zullen hun sterk geëvolueerde mobieltje gebruiken, zodat je de winkel altijd bij je hebt.
Zo'n nieuw fenomeen brengt ook nieuwe aspecten met zich mee. De onzichtbare klant loopt op afstand door de showroom, bekijkt de modellen, onderdelen en accessoires en doet inkopen. Het  'goede morgen, kan ik u helpen?' ontbreekt, wat overigens voor velen een opluchting is.
De keerzijde is dat helaas vaak verkeerde dingen besteld worden. Logisch, want aan de andere kant zit niet iemand met de klant mee te kijken en vooral hem vragen te stellen en te informeren om zo tot de juiste keuze te komen. Aldus ontstaan retourzendingen. Dat levert weer extra werk op voor zo'n webwinkel, maar ook voor de post en de pakkettenbezorgers.