dinsdag 31 januari 2012

Wethouder in boerka

(Schone) Groningse boerka
De Groningse wethouder Karin Dekker (duidelijk Groen en Links natuurlijk), heeft alle vrouwen in ons land opgeroepen om in een boerka de straat op te gaan. Dit uit protest tegen het pas aangenomen wetsvoorstel, dat de boerka in het openbaar verbiedt. Het verbod geldt overigens ook voor integraalhelmen en bivakmutsen. Maar mevrouw Dekker vindt de dragers van die twee gelaatbedekkers blijkbaar niet interessant. Het is wel een rare gang van zaken, dat een bestuurder oproept om een wet te negeren. Is dat trouwens strafbaar?
Als ik met de motor even ga tanken of iets ga drinken, doe ik altijd mijn helm af. Zelfs mijn jethelm, die mijn gezicht vol toont, gaat eerst af. Van meet af aan (1969, toen ik een helm begon te dragen) was en is het voor mij gewoon een kwestie van fatsoen en later (in verband met de overvallen) omwille van de veiligheid dan wel het gevoel ervan. Daar geloof ik dus in. Ik bedoel, ook het personeel van bijvoorbeeld een benzinestation mag zich bij mijn verschijnen direct veilig voelen, zelfs als zou het een schijnveiligheid zijn. En dan heb ik het maar niet over de reden waarom bepaalde vrouwen een boerka moeten dragen. Een boerka, bivakmuts, integraal helm en zelfs een sjaal voor het gezicht, knagen in veel situaties aan het gevoel van veiligheid en fatsoen. Een wetsvoorstel om alle (potentiële) criminelen verplicht een petje met capuchon te laten dragen in het openbaar, zal tot veel protest gaan leiden. Zo'n wet is helemaal niet nodig, want gelukkig doen die lui het al uit zichzelf. Een id plaat achter op de rug van een vrouw in boerka, zie ik ook niet zitten. Karin Dekker weet volgens mij  weinig tot niets af van de boerka.