donderdag 12 januari 2012

In gesprek met de jeugd

Net uit het raam gegooid....
Aan het Bovenwater voert een meisje met wit mutsje de eenden en zwanen. De plastic tas en verpakking van het brood gooit ze op de grond. Hoewel moeder in de buurt staat toe te kijken en zegt dat ze dat spul moet opruimen, gebeurt het niet. Moeder doet ook niets en samen lopen ze verder. Jong geleerd, oud gedaan.
Het gebeurt niet vaak dat mij iets te drinken wordt aangeboden tijdens het opruimen van zwerfvuil. Helemaal bijzonder is het als het nota bene jongeren betreft. Ik had hen gezien toen een van hen bij de Aldi wat drank en snoepgoed kocht. Later kwam ik ze weer tegen, op het speelterrein aan de Binnendijk. Daar zag ik de verpakkingen van het eerder gekochte spul op de grond liggen. Ik riep hen om een gesprekje aan te gaan over het afval. Het werd een leuk gesprekje waarin allerlei kwesties de revue passeerden. Zelfs het onderscheid tussen kwajongensstreken en vandalisme brachten ze naar voren. Ze waren rond de twaalf jaar en beseften best wel wat wel en niet kon. Tijdens het zeer geanimeerde gesprek boden ze mij zelfs twee flesjes frisdrank aan. Ze vertrouwden mij hun activiteiten toe, waaronder het uithalen van allerlei geintjes. Ze vroegen mij wat ik daarvan vond. Het kwam erop neer, dat ik geen moeite heb met kwajongensstreken en dat er voor hen weinig tot niets te doen is in de wijk. De streken heb ik vroeger ook uitgevreten. Maar vernielen en vervuilen (waaronder ook het gooien met eieren en hondenpoep)  is een ander verhaal. Het afval werd door de jongeren alsnog keurig opgeruimd.