zaterdag 14 januari 2012

Een rondje op de Seeley

Vanmiddag heb ik de Seeley gestart. Vooraf heb ik de remmen, banden, ketting en de verlichting gecontroleerd. Alvorens te starten moet ik eerst tien keer kikken om de olie door het blok te pompen. De lagerhuizen van de nokkenas bevatten een soort spoeiertjes, die de olie rechtstreeks tussen de nokken en tuimelaars spuiten. Om het afvreten van de nokkenas te voorkomen, adviseert meneer Honda om eerst de kickstarter een keer of tien een flinke stamp te geven, met het contact uit. En wie ben ik om niet naar meneer Honda te luisteren? Het leuke van dat rondkicken is, dat na het rond kikken de motor direct start. Het starten doe ik dan ook maar met de kickstarter. In stijl dus. De 4 in 1 Laser geeft een flinke brul als het blok ontwaakt. Er komt een blauwe walm uit de pijp : rijk mengsel. Het 750 F2 blok hoeft niet echt lang op de choke te draaien, in tegenstelling tot het CB1100 blok. Geleidelijk druk ik de choke weer terug naar de uit-stand. Zaak is om het blok goed heet te stoken. Het was weliswaar zonnig, maar ook behoorlijk fris. De kuip van de Seeley hangt op zolder, dus ik heb me eerst goed gekleed. We hebben samen een halfuur gereden en kwamen veilig en wel weer thuis. De Seeley flink heet en ik flink koud. Met een haast bevroren grijns stapte ik af. Ja, het is telkens weer een feest op dat beest.  Ik ben daarna vlug aan de hete thee gegaan, terwijl de Seeley in de garage stond af te koelen. Een volgende keer is de CBX aan de beurt. Die heeft gelukkig een kuip. Scheelt een jas en een broek.