donderdag 12 januari 2012

Een nachtje Boedapest

Door het oponthoud aan de Oostenrijks - Hongaarse grens zou ik die dag niet verder komen dan Boedapest. Ik had die dag eigenlijk al in Arad (Roemenië) moeten aankomen, maar dat ging dus niet lukken. Door het incident aan de grens was het contact met de twee Groningse studenten inniger geworden. Zij waren waren ook op weg naar Roemenië. We besloten in Boedapest bij het station een hotelletje te boeken. Helaas waren alle hotels vol en was het inmiddels al bijna 10 uur 's avonds. We besloten de nacht in een park door te brengen. Dat was voor de rugzak-studenten gemakkelijker dan voor mij. Ze bleken namelijk over een slaapzak te beschikken. Tegen middernacht kreeg ik het koud. Ik pakte mijn koffers op en liep richting het station. Onderweg zag ik een appartementengebouw met een portiek. Daar ben ik op een koffer gaan zitten in afwachting van de ochtend. Die begon erg vroeg. Het was krap vier uur. Toen ik naar buiten liep, waande ik me in de spits. Het was op straat erg druk. Ik liep naar het station en zocht op de borden welke trein ik moest nemen. Mijn Hongaars was echter te beperkt om daar iets van te begrijpen. Dus stapte ik naar een spoorwegmedewerker en vroeg hem met behulp van mijn reisbiljet op welk perron ik moest zijn.  Niet veel later zat ik op het juiste perron in afwachting van mijn trein naar Arad. Die zou over anderhalf uur aankomen.