vrijdag 20 januari 2012

Suzuki Barry Sheene gekocht

Vanmiddag liep ik in een kringloopwinkel zowaar tegen de Suzuki van good old Barry Sheene aan! Dat ding was te koop voor nog geen 5 euro. Ik heb de doos waarin de motor was verpakt toch maar eerst goed gecontroleerd. Zo op het oog waren alle onderdelen aanwezig, inclusief twee slicks en de stickers. De RG500 brengt me terug naar de jaren 70, waarin Sheene twee keer achtereen het wereldkampioenschap wist te behalen in de halve liter klasse : 1976 en 1977. Vooral de tweede keer was een extra groot feest, want onze Ben werd een paar maanden later geboren. Het was in die tijd de meest krachtige watergekoelde 500 cc tweetakt viercilinder met 125 pk aan het achterwiel. De motor woog 135 kg en kon probleemloos 13.000 toeren/minuut draaien. Van 0 naar 100 in 2,8 seconden en van 0 naar 200 in slechts 8,9 seconden. Deze motor is in dezelfde kleurstelling ten tijde van de Paul Richard Grand Prix van 1977 : rood-wit, de kleuren van sponsor Suzuki Groot Brittannië. Ik ben benieuwd hoe de bouw gaat verlopen. Ik heb namelijk niet eerder een complete motor met lijm gebouwd.....