zaterdag 14 januari 2012

Aan de druppelaar

In de winterperiode rij ik sporadisch motor. Dus staan die tweewielers langer stil dan normaal. Vlak voor die periode gooi ik een speciaal additief in de tank, om aankoeken enz. te voorkomen. Natuurlijk even een stuk rijden om de gedrogeerde benzine ook goed in de carburateurs te laten stromen. Meestal hoef ik de acht Keihin gasfabrieken na de winter niet af te tappen. Wat wel opvallend is, is dat de accu van de oude Seeley altijd stampvol blijft. Dit in tegenstelling tot die van de CBX, die vaak leegloopt. Toch zijn het beide nieuwe accu's. Misschien heeft de CBX ergens een lekstroompje zitten. Hoe dan ook, de accu van de CBX gaat aan de druppelaar. Ik maak wel altijd de beide polen los, want je weet maar nooit. Ik heb ooit eens schade gehad, omdat een dealer met een zware snellader de accu van mijn CB1100 F meende te moeten opladen. Daarbij had de monteur niet de beide kabels van de accupolen losgemaakt (je weet wel : haast, haast, haast). Gevolg was een verbrande gelijkrichter. Ik hanteer de vuistregel, dat een accu die langzaam leeggelopen is, met dezelfde traagheid opgeladen moet worden en bij voorkeur met een geschikte lader.