maandag 9 januari 2012

Met de tijd mee

Het wordt alsmaar lastiger om iets in fatsoenlijk Nederlands uit te leggen. Maar hier een poging. Sonja heeft een tablet gekocht. Nee, geen medicijn of zo. Dat is een soort computer met touch screen, waarmee je o.a. ook op het internet terecht kunt. Met de nodige support van familieleden is ze dagelijks even aan de 'tablet'. Het leuke van die tablet is, dat ie relatief klein is. Het is eigenlijk niet meer dan een scherm ter grootte van een A4. Maar Sonja heeft gekozen voor een extra toetsenbordje, dat samen met de tablet in een map past. Eigenlijk is dat toetsenbord niet nodig, want dat toetsenbord kan de tablet ook op het scherm projecteren. Geheel in haar eigen tempo verkent ze de mogelijkheden. Ze heeft al een paar gratis apps (toepassingen, programmaatjes) gedownload naar haar tablet. Niet alle apps zijn gratis. Zoals gezegd kan ze ook het internet op. Sinds kort speelt ze de internetversie van Scrabble, Wordfeud. Dat spel is razend populair, ook omdat je zelf je medespelers kunt kiezen. Dus kan ze zelfs met familie in Australië Wordfeud doen. Ze gebruikt ook Skype, een beeldtelefoon. Ik heb eens gehoord, dat iemand met zo'n tablet bij een kassa van een supermarkt stond. Terwijl hij met de pinpas betaalde, keek hij via zijn internetbankieren hoe het bedrag van zijn rekening werd afgeschreven. Of dat nou zo zinvol is? En ik? Ik zit nog achter mijn ouwe, trouwe pc met dat betrouwbare Windows XP te werken. We zitten gelukkig nog niet de hele dag naar een schermpje te staren. Maar ik hou de nieuwe ontwikkelingen goed in de gaten. We moeten toch met de tijd meegaan.