maandag 30 januari 2012

Barakken

Vroeger woonden wij in Waalwijk, aan de Zomerdijk, het werd ook wel het 't stukske genoemd. Mijn vader was er machinist op het stoomgemaal. Later ging hij werken op het Wortmangemaal en verhuisden wij naar het werkeiland. In de oorlog werd het stoomgemaal plat gebombardeerd. In 1946 is er een nieuw stoomgemaal gebouwd. Tijdens de bouw had men barakken geplaatst. Toen ons gezin er in 1952 kwam wonen, stonden die er nog. Het was ook in die tijd dat er veel mensen uit Indië naar Nederland kwamen. Zo kregen wij Indische buren, die in de barakken werden gehuisvest. Mijn moeder trok zich het lot van deze mensen erg aan en heeft veel gedaan om het gezin aan Nederland te laten wennen. Mijn broers en ik vonden het prachtig, zoveel buurkinderen erbij om mee te spelen. Helaas werd de vader ernstig ziek en overleed  spoedig daarna. Later zijn we naar Lelystad verhuisd, ik heb geen idee hoe het onze Indische buren is vergaan.
(tekst en foto : Luijt Postma)