woensdag 11 januari 2012

's Lands wijs, 's lands eer

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is het heel gewoon dat Beatrix en Maxima tijdens hun bezoek aan de Verenigde Emiraten een hoofddoek droegen toen zij een moskee bezochten. Oké, daar kan ik wel mee leven. Alleen de uitspraak van de RVD ('s lands wijs, 's lands eer' : elk land heeft zijn eigen gewoontes die men moet eerbiedigen)  vind ik in dit geval een misplaatste. Want dat geldt toch ook voor ons eigen landje? Maar de afschaffing van Sinterklaas, de negerzoenen, het welzijn van dieren (versus ritueel slachten), de pet van oom agent (versus het hoofddoekje) en de veilige leefomgeving (versus de straatterreur) wordt desondanks ernstig overwogen. Dat Bouterse in Suriname het Sinterklaasfeest wil afschaffen kan ik goed begrijpen. Dat is immers een typisch Hollands feestje. En dat een Antilliaanse basisschoolleerling niet voor de klas hoeft te zeggen, dat zijn voorouders de Batavieren waren met blond haar en blauwe ogen die op een vlot het land binnenkwamen, lijkt mij ook erg logisch. Maar Holland zonder Sinterklaas en andere typerende zaken, is een heel ander verhaal. Dus doet Beatrix een hoofddoekje op haar hoofd en vieren negroïde mensen hier gewoon Sinterklaas, eten ze negerzoenen en negerhemdjes. Islamieten dopen hier hun jodenkoeken in de zwarte of bruine koffie en scheren vrouwen niet alleen hun benen, maar ook hun snorren af. Voor de Oost-Europeanen ook een tip : Hier in Holland is men voornamelijk nuchter. En tot slot niet vergeten : werken doe je hier wit. Ook al ben je bruin of zwart of voor mijn part groen en geel van ergernis. 's Lands wijs, 's lands eer.