zaterdag 19 oktober 2013

Zwarte Pieten

Hij komt, hij komt,...
Wat een gedoe zeg om die oude traditie rond Sint en Piet. Wat is het eigenlijk? Overgevoeligheid van de mensen of racisme? En als dat 'zwarte' niet meer mag en gewoon Piet wordt, gaan dan naamgenoten zich beklagen over misbruik van hun naam? En dat kaartspel, Zwarte Pieten, en iemand de Zwarte Piet geven, wordt dat ook verboden?
Er zit een latente vorm van discriminatie in de Zwarte Piet. Een liedje zegt : 'zo zwart als roet'. Dus het is geen roet, al beweren anderen van wel. En waarom dat accent en die domheid waarmee Piet zich manifesteert? Het is allemaal wat twijfelachtig. Net zoals wanneer een zwarte Piet een moorkop eet. Is dan sprake van kannibalisme? Moet zo'n Piet worden aangeklaagd? Die Moren waren trouwens ook geen leuke zwarten (schrijft deze zwarte). Alleen Moriaantje, zo zwart als roet, was een aardige. Die mocht ik altijd zijn op de kleuterschool. Zodra het deuntje klonk, wezen alle kinderen naar mij. Trots als een zwarte pauw stapte ik rond, totdat dikke Theo (ik discrimineer ook) mij een keer uitschold voor zwarte. Ik ben thuis voor de spiegel gaan staan en warempel, ik ben zwart!! Al die tijd had ik het niet in de gaten, totdat dikke Theo mij erop attendeerde. Later brak me dat kleurtje ook een paar keer op. Maar telkens door discriminerend gedrag van volwassen witte mensen. Nooit door Zwarte Piet. Wel door Sint. Die hield stug vol dat ik jokte toen hij mij vroeg waar ik geboren was. "In Leiderdorp Sint", antwoordde ik beleefd. Maar volgens Sint jokte ik. Hij hield vol dat Wimmie uit een heel ver land kwam. Sint zette mij van zijn schoot en zei dat ik geen cadeautje zou krijgen. Sindsdien bestaat Sint niet meer voor mij. En daarmee ook zijn Zwarte Pieten. Probleem opgelost. Op naar het volgende : gaat men het Suikerfeest verbieden? Veel diabetici voelen zich gediscrimineerd.