woensdag 16 oktober 2013

In de mist


's Morgens op de motor in de mist naar de boomgaard. Nee, geef mij maar regen. Da's veel minder erg. In eerste instantie lijkt het mee te vallen in de mist, maar eenmaal buiten Lelystad, op de Runderweg, slaat de mist hard toe. Regendruppels waaien gemakkelijk van het vizier, maar mist is veel fijner en moet er af geveegd worden. Na verloop van tijd begint ook de binnenkant van mijn vizier te beslaan en vervolgens de brillenglazen. Het stuk over de Dronterweg duurt langer. Zo lijkt het. Ik kan me slecht oriƫnteren. Halverwege moet ik afslaan en laat om die reden behalve mijn richtingaanwijzer ook mijn remlicht geregeld even branden om het achterop komend verkeer alvast te waarschuwen. De polderwegen zelf zijn nog slechter te berijden. Niet alleen vanwege de mist en de breedte van de rijbaan, maar ook vanwege de modder op het wegdek. Het is erg vermoeiend rijden, vanwege de verhoogde concentratie die in dergelijke weersomstandigheden nodig is. Ik ben dan ook blij en dankbaar dat ik weer heelhuids ben gearriveerd voor een nieuwe plukdag. En die werd nog mooier toen de zon zich in de boomgaard liet zien.