zondag 13 oktober 2013

Help, ik ga met pensioen

Alsof het gisteren gebeurde, zo herinner ik me nog de eerste keer dat mij iets over een pensioen gevraagd werd. Ik weet ook nog hoe ik reageerde : "Da's pas over 40 jaar jôh!" Het is alsof de jaren voorbij zijn gevlogen. Over een paar maanden word ik 65. Oké, ik zal nog een maandje moeten wachten voor ik mijn AOW krijg. Ik hoop maar dat die ouderdomsuitkering dan nog bestaat. Niets is zeker en alles is vergankelijk. De brieven beginnen inmiddels al binnen te komen. Brieven over al die premievrije pensioentjes. Op een gegeven moment kon ik het opgebouwde pensioen meenemen naar een volgende werkgever. Zei men. Nou vergeet dat maar. Er waren allerlei redenen waarom dat niet kon. En toen ik besloot dan maar een aanvullend pensioen op te bouwen, bleken dat om woekerpolissen te gaan. Kortom, lang gewerkt, veel premies afgedragen en dan...??? De tijd zal het leren. Ik maak me geen zorgen. Ik leef vandaag.