zondag 20 oktober 2013

Jurre

Jurre
Mag ik even voorstellen? Dit is Jurre, de hond van de boomgaard. Jurre is een Friese stabij. Waaks en energiek. 's Morgens worden de plukkers op het erf verwelkomd door zijn luid geblaf. Gedurende de rest van de dag zie ik Jurre geregeld door de boomgaard rennen. Ik kom hem overal weer tegen. Als ie stil staat is dat steevast bij een boom. Niet om zijn poot op te tillen, maar om te snuffelen. En als dat het geval is, dan kan je er de donder op zeggen, dat er veldmuizen zijn. Want daar jaagt Jurre fanatiek op. De hond zier dan ook erg gezond uit.
Jurre heeft geleerd dat hij niet mag bedelen. Maar ja, al die lekkere geurtjes tijdens de koffie- en/of lunchpauze zijn nauwelijks te weerstaan. Maar aan zijn gedrag zie ik ook een zekere mate van behoedzaamheid. En ondanks het verbod is er altijd wel een plukker die stiekem bezwijkt voor zijn zielig kijkende hondenogen. Als het hapje op de grond ligt wil hij nog wel eens stiekem opeten. Maar als het hem met de hand wordt aangeboden, draait hij zijn kop weg. Zo werd Jurre tamelijk achterdochtig toen ik de camera laag bij de grond hield om hem even vast te leggen. Zijn kop laten krabben vindt Jurre heerlijk. Aan alles is te zien dat Jurre zich opperbest voelt in de boomgaard. De laatste plukdag zit er inmiddels op. Komende week is het plukfeest en dan mogen we weer wachten tot het voorjaar.