dinsdag 8 oktober 2013

Gewoon je werk doen

Als iemand gewoon zijn of haar werk doet, moet ie dan extra beloond worden? Zelf heb ik bij sommige bedrijven besparingen weten te behalen, die in de miljoenen liepen. Maar een bonus daarvoor was er niet. Dat was ook nergens voor nodig, want ik had immers gewoon mijn werk gedaan. Bedrijfsprocessen verbeterd, efficiënter en effectiever gemaakt en kosten verlaagd en de cultuur of mentaliteit wat bijgesteld. Niets bijzonders wanneer je je gezonde verstand gebruikt. Ik kan me nog de tijd herinneren dat de zogenaamde Yuppen bedrijven binnenstroomden. Ze wisten al op voorhand welk salaris ze moesten krijgen (verdienen was niet aan de orde) en op welke momenten ze hogere functies moesten krijgen (verdienen was weer niet aan de orde). Over presteren, samenwerken en hun bijdrage aan de organisatie hoorde ik weinig tot niets. En als ze dan eindelijk iets hadden gedaan, moesten ze daar extra voor worden beloond. Het ellebogenwerk werd mede geïntroduceerd net als de sluwheid. Had je tot dan bepaalde kennis nodig om tot goede resultaten te komen, nu moest je streken uithalen om te scoren. Het liegen tegen en bedriegen van klanten en collega's en leidinggevenden kwam sterk opzetten.  Gewoon je werk doen verdween langzamerhand in de vergetelheid. Het scoren kwam ervoor in de plaats. En als je scoorde, dan moest steevast iets extra's tegenover staan. Ik ben blij dat ik daar niet aan hoef mee te doen.