zaterdag 27 juli 2013

Wandelen in Arad -4-


Als ik het plein met de twee monumenten ben overgestoken, loop ik recht op de markt af. De markt is daar niet aan bepaalde dagen gebonden. Gewoon elke dag markt, als je als ondernemer koopwaar en zin hebt. Er wordt veel groente en fruit aangeboden. Soms ook levende have. Meestal in het weekend. Ook op zondag is er namelijk markt. Ik schrok wel, toen ik op zo'n zondag zag hoe men daar omgaat met de levende have. Veel pluimvee ligt in erbarmelijke toestand te wachten op een koper. Zo liggen kippen met de poten aan elkaar gebonden, hijgend in de brandende zon. Een beeld wat ik hier in het westen niet snel zal tegenkomen. Een dier is een ding, zo lijkt het. Het doet me denken aan de situatie in veel Aziatische landen. Er moet geld verdiend worden. Dat is duidelijk. De markt is grotendeels voorzien van een kunststof overkapping. De geur van week geworden plastic hangt boven mijn hoofd. De hitte die het dak afgeeft is heel goed voelbaar.
Rond het marktplein staan winkeltjes. Er staat ook een mooie grote kathedraal met twee torens. Als ik de markt verlaat, loop ik via een wat stille straat verder naar het centrum. Ik kies voor de schaduwzijde, waar het met een lichte wind nog goed uit te houden is.