vrijdag 5 juli 2013

Man en paard


Afval van vissers
Vanmorgen had ik wat tijd over. Dus toog ik naar de garage om mijn outfit aan te doen en mijn gereedschap te pakken. Ik ging even wat zwerfvuil opruimen. Daar is tijdens mijn zeer leuke vakantie niets van gekomen. En ik ben aan het werk, dus heb ik weinig tijd.
Verboden afval te storten
Maar zolang het droog weer is, vind ik het geen punt om even een rondje te doen. Ik hoef dan geen speciale maatregelen te treffen in de vorm van regenkleding en laarzen aantrekken. Dat werkt alleen maar vertragend. Een kleine ronde is voor mij de Ringdijk en de parkeerplaats bij de Aldi. Die heb ik maar gedaan. Voor de klok zeven uur sloeg was ik weer thuis, om me voor te bereiden op mijn seizoenswerk. Ik zit weer tussen de jonge, hard werkende mensen en de fietsen. Erg leuk, maar ik moet bekennen dat ik nog niet helemaal omgeschakeld ben na die vakantie. Of is het louter het gelukzalige gevoel om na ruim 40 jaar eindelijk weer in Roemenië te zijn geweest? Daar viel het overigens met het zwerfvuil erg mee. Ik zag opvallend veel mensen, ook jongeren, hun afval keurig in containers deponeren. Maar er waren ook uitzonderingen. Laten het nou toevallig vaak zigeuners zijn. Dat mag je daar gewoon zeggen. Hier niet. Net zoals toen we een dagje op stap gingen. Ik vroeg of het huis niet afgesloten hoefde te worden. Dat was niet nodig, want de Roemeense boeven zitten nu in jouw land, kreeg ik te horen. Ook iets wat je hier niet mag zeggen. Het 'man en paard noemen' is hier inmiddels bijna verboden. Man en paard (met wagen) maken in Roemenië gewoon deel uit van het dagelijks leven.