dinsdag 30 juli 2013

In water of onschuld?

Ik lees in de digitale krant dat de antihomowet in Rusland niet voor 'allen die aan de Winterspelen deelnemen' zal gelden. Dus de sporters en begeleiding hoeven nergens bang voor te zijn, aldus het IOC. Hoe het met de bezoekers en de pers gesteld is, wordt niet expliciet vermeld. Volgens mij zullen er geen sporters zijn die om louter principiële redenen niet zullen deelnemen aan deze Winterspelen. Zo sportief zijn de meeste sporters ook weer niet. Ik weet ook niet in hoeverre er sporters en supporters zijn die helemaal niet naar Rusland willen, vanwege de wijze waarop meneer Poetin meent te moeten omgaan met zijn criticasters, waaronder Pussy Riot. Worden sporters die fan/aanhanger zijn van deze groep/beweging trouwens wel in Rusland toegelaten?
De nieuwe Paus zal homoseksuele priesters niet veroordelen. Dat zei hij in het vliegtuig tegen journalisten. Hij zei zelfs dat homoseksuele geestelijken die God zoeken en/of dienen niet door hem veroordeeld kunnen worden. Wat er gebeurt met een homo die niet God dient en/of naar Hem op zoek is, zei hij niet. De Paus zei wel dat de Kerk gesproken heeft en dat daarom vrouwen geen priester mogen worden. Wie hij met de Kerk bedoelt, weet ik niet. Ik denk mensen, die bang zijn voor vrouwen. Na deze uitspraak stond de Paus op om, zo zei hij,  zijn handen te wassen. De vraag of dat in water of onschuld ging gebeuren werd hem helaas niet gesteld.