woensdag 18 april 2012

Typisch Hollands

In de toespraak van onze koningin gericht aan de Turkse president Gül zei ze onder meer : 'We hebben altijd in vrede met elkaar geleefd'. Tja, zo kan ik nog wel een ris landen opnoemen waar we nog nooit mee in oorlog zijn geweest in roerige tijden. Komt bij dat de Turken sinds begin jaren 50  lid zijn van de Navo. Dus eigenlijk kan ik met zo'n uitspraak ook de andere kant op : een meevaller dat je Navo-broer je nog niet aangevallen heeft. Zoals het met Griekenland deed  en nog steeds doet inzake Cyprus. En ze vergat spontaan de Koerden. Daarom noemde ze Turkije een stabiel land. De hebberige Hollanders zien met het bezoek van Gül weer geld voorbij komen. Over de maatschappelijke misstanden in Turkije hoor je ze natuurlijk niet. Maar ach we zitten pas aan het begin van het jaar.
Over tolerantie, normen en waarden en mensenrechten gaat Beatrix het pas weer eind van het jaar met kerst hebben. Maar dan alleen tegen ons, niet tegen de Turken. Ik troost me maar met de gedachte, dat zij haar toespraak van papier moest lezen. Het betekent voor mij dat die lamlendige uitspraken blijkbaar niet in haar eigen hoofd opgeslagen zitten.