woensdag 11 april 2012

De grote Jezus quiz

Gereformeerde kerk - Leiderdorp
Onder een groot aantal gelovigen waaronder veel EO leden is beroering ontstaan naar aanleiding van de Jezus Quiz die de EO uitzond. Veel leden van de EO hebben hun lidmaatschap opgezegd. Opvallend dat er nog zoveel intolerante gelovigen zijn. Onze Lieve Heer is in zijn tijd veelvuldig bespot. Maar Hij is daar nooit boos over geworden. De hele show was meer een quasi humoristisch gebeuren met onbekende en bekende Nederlanders die hun onwetendheid over het christelijk geloof trachtten te verbergen met (zelf-)spot en humor. Ze spraken vaak niet eens de waarheid als het over hun eigen zonden en henzelf ging. Ook zo triest. Vooral als je nationaal bekend werd. Jezus zelf zal erom geglimlacht hebben en gedacht hebben : "God, vergeef het hen, ze weten echt niet waarover ze het hebben." Eerlijk gezegd schrok ik van de zeer gebrekkige kennis van velen over het geloof. Ik zie het toch als een triest hiaat in hun algemene ontwikkeling, waardoor ze hun gelovige medemens nooit helemaal zullen begrijpen, laat staan met hen kunnen meevoelen. Temeer omdat er tussen de geloven onderling nog zoveel strijd is. Eigenlijk was het een trendy show, waarin mensen zich schaamteloos blootgaven voor wat betreft hun algemene ontwikkeling en sociale vaardigheden met een hoog O cherso gehalte. Want over het geloof ging het eigenlijk nauwelijks. Hoewel ik zelf christelijk ben opgevoed, met zondagsschool, christelijk onderwijs, catechismus enz. was voor mij de periode waarin ik kennismaakte met andere geloven een zeer belangrijke. Hij gaf me inzicht in het feit dat iedereen op zijn of haar manier gelooft. En of dat nu God is, Allah of Boeddha, de liefde, de duivel, de flat screen of enkel zichzelf.