maandag 2 april 2012

Retour Lemmer

De Hopweg
De Vuurtorenboulevard
Vanmiddag heb ik de CBX weer eens de sporen gegeven. Mijn reisdoel lag dit keer wat verder dan Urk, namelijk Lemmer. Emmeloord is een typisch post Zuiderzee polderdorp met voor mij weinig aantrekkingskracht. Ik had twee opties voor wat betreft de route : met volgas, vol verstand en blik op het asfalt via de A6 of ontspannen toerend met 80 en 60 binnendoor. Ik koos voor beide. De heenweg langs de elektriciteitscentrale en via de Visvijverweg over de Ketelbrug. Daarna via de oprit Urk een stukje A6 tot de afslag Emmeloord / Wolvega. Toen weer binnendoor richting Kuinre en vlak voor het voormalige vissersdorp linksaf de Hopweg op. Die loopt nagenoeg parallel aan de A6. Het was al weer jaren geleden dat ik daar op een motor (de CB650 SC in 1996) heb gereden. Er zitten tegenwoordig drempels in die bijna kaarsrechte weg en je mag er max. 60 km/uur. Die weg bracht me op het industrieterrein Lemstervaart, in  Lemmer. Vervolgens heb ik even een blik in het oude centrum met haven van Lemmer geworpen (weinig Duitsers) en ben naar de vuurtoren gereden. Die heb ik niet beklommen, al heb ik het wel overwogen. Ik ontdekte bij toeval namelijk een stel oude bekenden! Maar daarover een andere keer.  Het zonnetje scheen overigens heerlijk. Lemmer kent in het centrum veel eenrichtingverkeer waardoor ik via allerlei straatjes weer terug naar het industrieterrein en de Hopweg moest rijden. Zoals gezegd een kaarsrechte weg die ondanks de aanwezige drempels uitnodigt tot aanzienlijk harder rijden dan de toegestane 60km/uur. Niet alleen ik besef dat, ook de Flevolandse Hermandad. En ja hoor, al snel ontwaarde ik een agent met een lasergun achter een boom. Meneer was moeilijk te zien (geen hesje), maar zijn auto wel. Hahaha! De naald van mijn snelheidsmeter bevond zich net een streepje boven de 60. Ik groette de man vriendelijk toen ik hem passeerde en draaide het gas even later verder open naar 80. Ik reed immers weer op de Kuinderweg richting Emmeloord. Net voorbij het Friese pad nam ik de oprit richting Lelystad. Net over de Ketelbrug snel er weer af (afslag Swifterbant / Dronten) en bij de rotonde rechtsaf de Visvijverweg weer op. De lucht werd alsmaar dreigender, maar er viel geen spat. Het vizier kende inmiddels wel een behoorlijk aantal inslagen van vliegende insecten, maar het zicht bleef goed. Op de Ringdijk aangekomen haalde ik opgelucht adem vanwege een wederom probleemloos verlopen rit. Maar ik had net te vroeg, want in die z-bocht bij de Family Fitness werd ik bijna frontaal aangereden door een dwaas in een zwart autootje, die met een behoorlijk hoge snelheid de bocht afsneed. Ik stuurde helemaal naar rechts en hij gaf geschrokken een slinger aan zijn stuur. Ook naar rechts. Pfff! Daarna moest ik even vaart minderen, omdat iemand met krukken moeizaam de Ringdijk overstak; ze was net aan haar knie geopereerd. Ik riep nog : "Beterschap!"