woensdag 4 april 2012
TSL toegevoegd
Eigenlijk geloof ik niet zo in al die mooie verhalen over allerlei olie- en brandstoftoevoegingen, die de motor als een zonnetje doen lopen of zelfs 'repareren'. Veel van die additieven zijn op langere termijn schadelijk of gewoon onbruikbaar vanwege de aanwezigheid van een natte koppeling. Het schadelijke manifesteert zich voornamelijk in ongewenste aanslag /neerslag met verstoppingen tot gevolg. Om die redenen heb ik bijvoorbeeld nooit Slick 50 of zo gekocht. Komt bij dat moderne oliën gewoon heel goed hun werk doen. En toch...., toch werd ik nieuwsgierig naar één bepaald product. Daarover las ik alleen positieve recensies. Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een flacon TSL gekocht. Waarom? Omdat bij het starten het inwendige bovendeel van het motorblok van de Seeley nog zo goed als olie-droog is. En dan zou een blijvende smerende film een heel adequate oplossing kunnen zijn. De Seeley moet ik om die reden (nog geen olie rondgeslingerd en/of gepompt) eerst tien keer kicken. Pas dan mag ie gestart worden.Dat scheelt in de slijtage van het 750 F blok volgens meneer Honda. Om toch alle risico's uit te sluiten heb ik de CBX als proefkonijn gebruikt. Uiteraard heb ik eerst dezelfde hoeveelheid (250 cc) olie eerst uit het carter gehaald. Vervolgens de flacon met TSL erin leeg gegoten. en toen kwam het 'moment supreme' : de CBX gestart. Na een rustige rit zette ik de fiets met draaiende, goed hete motor op de bok. Het viel mij direct op, dat het normaal luidruchtige blok aanzienlijk minder lawaai maakte en soepeler ronddraaide. Het stationaire toerental kon ik met 300 toeren verlagen. Vanmiddag heb ik weer gereden en tevreden geluisterd naar mijn stillere en soepeler draaiende motor. Als het zo blijft, dan doe ik zeker weten ook een flacon TSL in het carter van de Seeley.